zondag 23 december 2012

Low Brow

Kerstvakantie! Huis is versierd, boodschappen zijn binnen. Tijd om leuke, creatieve, dingen te doen. En om eens lekker op het internet te surfen om inspiratie op te doen. Een paar weken terug zag ik de uitzending van Sarah's barbaren (zondagavond Ned. 2, serie is inmiddels afgelopen) over de Franse kunstenares Ciou. Ik had de naam opgeschreven, ben zo slecht in namen, om later eens even research te doen. Ciou maakt prachtige tekeningen en schilderijen van op het eerste gezicht schattige onschuldige wezentjes. Maar als je iets beter kijkt zijn ze lang niet zo schattig. Haar werken hebben namen als 'skeleton parade, 'magic snake hypnosis, en 'evil beauty'. Kijk daar hou ik van. Ciou's werk maakt deel uit van de zogenaamde 'low brow' kunststroming. In de low brow stroming vind je o.a. street artists, graffiti, popsurrealism. Ik kwam voor het eerst in aanraking met de low brow via het blad Juxtapoz en het spreekt me heel erg aan. Waarom kan ik niet goed uitleggen, maar alles wat een tikkie dark en twisted is vind ik mooi. Leuk dus om te zien dat er in het programma Sarah's barbaren aandacht besteed werd aan 'low brow'. En ik vind het interessant om te horen en te zien wat een kunstenaar maakt en waarom. Wat me opviel is dat Ciou bij vragen in de trant van Wat is de betekenis van jouw werk?, Waarom maak je dit? en Waarom de voorliefde voor de donkere kant? vaak het antwoord was 'daarom' of 'ik weet niet'. Zij maakt wat ze maakt omdat dat nu eenmaal is wat ze doet. Geen concepten, theorie├źn of datgene doen waarvan je denkt dat de rest van de wereld het mooi vindt. Gewoon doen wat je wilt doen. Mooi voornemen voor 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen