zaterdag 8 december 2012

Opblurbende inspiratie

Eindelijk inspiratie! Een paar weken geleden was ik gestart met het maken van een fotoalbum van mijn rondreis door Costa Rica, Nicaragua en Panama. En waar ik van mijn vorige vakantie in no-time een fotoalbum in elkaar geflanst had, ontbrak nu de inspiratie. Het begon al stroef. Als ik aan het werk ben vind ik een muziekje wel fijn, dus de I-tunes bibliotheek aan, maar er moest een nieuwe versie geupload worden. Tien minuten later kon ik eindelijk aan de gang met de albumsoftware. En ja hoor, ook hier een nieuwe versie downloaden. Een half uur later kon ik toch echt van start. En toen stokte het. Ik kon geen leuke foto vinden voor de voorkant, geen leuke achtergrond kleuren, wist niet welke foto's ik wel en niet in het album wilde, etc.

Dus eerst maar eens verder met één van de vele andere creatieve projecten. Dat helpt vaak al. Het boek over grafisch ontwerpen dat ik eindelijk heb uitgelezen deed me al wat ideeën aan de hand. En ook op de site van Blurb stonden goede ideeën. Ik maak sinds een paar jaar mijn boeken met Blurb, qua afdrukkwaliteit vind ik ze voor de consumentenmarkt persoonlijk de beste, zeker gelet op de prijs. Maar dit terzijde. En er staan ook  leuke tutorials op de site, die me de nodige inspiratie opgeleverd hebben. Voor de cover heb ik nu een foto die zeker niet tot mijn topfavorieten hoort, maar die wel een goed beeld geeft van wat er in het boek verder te zien is én die een mooie 'loze' ruimte had om de titel op kwijt te kunnen.  Wel jammer dat de voorbeeldboeken die ik heb bekeken allemaal dezelfde lay-out hebben van binnen: één vierkante foto op een bladzijde. Maar mijn vakantiealbum hoeft niet zo esthetisch verantwoord te zijn, ik wil iedere foto waar we aan de cocktail of het diner zitten, hoe kneuterig ook, toch in het boek. En dan wordt het met één foto per bladzijde echt een te dik boek. In de tutorial werd geadviseerd om een vast aantal zelfde indelingen te hanteren, dat mogen er best veel zijn, maar gebruik ze wel consequent. Kijk, dat is advies waar ik wat aan heb.

Hoe het nu gaat worden? Ik heb een aantal 'hoofdstukken' gemaakt die beginnen met een spread (dubbele foto) om zo het begin te markeren met een foto die typerend is voor dat deel van de reis. Verder lekker basic, witte achtergronden. Mooie foto's over de hele bladzijde en alle 'gezellige, fotografisch niet verantwoorde, maar wel typerend voor de reis'-foto's in een vaste indeling met meerdere foto's op één bladzijde. Ik zeg muziekje aan en maar digitaal plakken met die foto's!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen