zondag 27 januari 2013

Creativiteit vs Angst: 0-1

Zo'n anderhalf jaar geleden ben ik weer begonnen met tekenen na jaren geen potlood aangeraakt te hebben. Het ging lekker, ik had er lol in. Maar ik wilde ook steeds meer vooruitgang zien. En daardoor bleven de potloden de laatste weken telkens in de kast liggen, onder het mom van 'ben druk met andere crea-projecten'. En natuurlijk is dat een smoes. Als ik heel eerlijk ben dan is het gewoon de angst om te falen, een tekening die niet lukt. Waar ik niet tevreden over ben. En dat is jammer, want als je niet tekent word je natuurlijk nooit beter. Bovendien vind ik het heerlijk om te doen. In het boek 'The creative license' waardoor ik weer begonnen met tekenen wordt hier al voor gewaarschuwd. Je linker hersenhelft (is 'ie weer) neemt het over van de rechter en doet niets liever dan het bekritiseren van het resultaat. En ik was zo lekker bezig met 'journaling' zoals het op z'n goed Nederlands heet. Het vastleggen van de dingen om je heen, van een kop thee tot aan het avondeten tot alle schoenen in je kast (in mijn geval kan ik alleen daarmee al boeken vol tekenen). Om beter te leren kijken en de kleine dingen van alle dag te waarderen. Er zijn zelfs speciale 'Every Day Matters' challenges, ideaal als je wel wilt tekenen maar even niet weet wat.


Creativiteit valt of staat met je vrij voelen om je zelf uit te drukken, of dat nu is op papier, beeld, muziek of op de dansvloer. Angst om te falen of voor gek te staan is killing voor creativiteit.  Gelukkig gaan komende week mijn teken- en schilderlessen van start. Tijd om de angst voor een mislukte tekening onder ogen te zien, nieuwe dingen te leren en hopelijk ook een hoop lol te hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen