maandag 7 januari 2013

Net echt

Mooie start met m'n goede voornemens: gisteren naar het museum voor moderne kunst in Arnhem geweest om de expositie van Erwin Olaf te bekijken. En toen ik er toch was, bleek er ook nog een expositie te zijn over Neorealisme. Nu ben ik meer van de abstracte kunst. Ik vind het fijn als er wat te raden overblijft en dat je niet direct weet waar je naar kijkt, en dat een werk een emotie oproept. En bij Neo-Realisme dacht ik meer aan de landschappen en portretten uit de 17e/18e eeuw, maar dan zeg maar wat nieuwer. Maar ik was aangenaam verrast. Er hingen ook behoorlijk wat werken waarbij de voorwerpen/personen op het doek inderdaad bijzonder realistisch én mooi geschilderd waren. Maar waarbij je nog steeds niet altijd weet waar je naar kijkt of waarom. Waarom komt een vrouw aanrennen met een brief? Wat doet een dood eendje op een paar grijze handschoenen? Zonder toelichting voor altijd een raadsel...Oftewel deze realistische kunst zegt niets over de realiteit. En dan zijn we weer terug bij de fotografie, want een foto wordt vaak gezien als de werkelijkheid. Nog los van alle photoshopmanipulaties is ook de keuze van de fotograaf voor het onderwerp, de keuze van de verschillende elementen, de kadering en lichtval die de fotograaf kiets en daarmee zegt die foto niets over de waarheid. Als je op vakantie gaat? Wat fotografeer je? Een mooie kerk met hordes touristen ervoor of wacht je tot het moment dat er even niemand door je beeld loopt? En wat is dan waar? En maakt dat uit?

En de tentoonstelling van Erwin Olaf? Die was natuurlijk zoals verwacht prachtig. Geweldige foto's die dan van een afstandje weer op een schilderij lijken. Mijn favoriet was niet één van de foto's met Poirot's op hakken, in hun ondergoed geklede bejaarde dames of kinderen in volwassenen outifts, maar een zelfportret van Erwin Olaf. Op een trap, op de rug gezien, met echt werkelijk prachtig licht. Op iedere traptrede een lichtrandje. Zo waanzinnig mooi. Mijn goede voornemen om vaker een tentoonstelling te bezoeken is nu al de moeite waard geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen