zondag 10 februari 2013

compositieschetsen in photoshop

Na slechts twee tekenlessen begint zich al een patroon te ontwikkelen. Voordat we beginnen met het echte werk, moeten er eerst een aantal compositieschetsen gemaakt worden. Zelf ben ik meer van 'we beginnen wel, en dan zien we waar het schip strandt', maar onze juf wil eerst een aantal verschillende composities zien, waarvan een aantal staand en een aantal liggend. Voordeel is dat je het onderwerp, deze keer een stilleven van paprika, venkel, aubergine, prei en broccoli (vooral die laatste is killing om te tekenen) alvast goed bestudeerd hebt voordat je echt begint en bewust nagedacht hebt over de compositie. Nadeel is natuurlijk wel weer dat je eindeloos aan het twijfelen kan slaan tussen de verschillende opties.

Ik heb de methode ook overgenomen voor het maken van ontwerpen in photoshop. Want ook hier moet je natuurlijk een compositie maken. Ik begin met het globaal uitschrijven van ideeën en sfeer. Vervolgens maak ik één of meer compositieschetsen. En vervolgens maak ik ook nog wat 'schetsen' in photoshop. Dit zijn geen uitgewerkte schetsen waar de hele compositie al in kaart is gebracht. Maar ik bewaar mogelijk opties.

Bijvoorbeeld: ik ben bezig met een serie posters van Cuba. Ik wil 'iets' doen met het strand en auto's. Daarvoor heb ik een foto van 3 oude auto's geparkeerd aan het strand als basis genomen van het ontwerp. Vervolgens maak ik daar een zwart-wit foto van, en maak ik een stempel.


Ik zou de zwart-wit foto in photoshop kunnen inkleuren voor een leuk vintage effect, maar ik besluit om eerst te gaan werken met de stempel-variant. Ik vul de foto aan met een palmboom, ik probeer verschillende overvloeimodi uit (zie ook overvloeien 1 en overvloeien 2) en sla ook deze op als eventuele alternatieven.


 Uiteindelijk ga ik verder met de versie met overvloei modus fel licht waardoor de palmboom een groenzweem krijgt, breng ik nog een foto van een landkaart van Cuba aan en laat ik rechtsonder het groen weer terug komen in de vorm van een detail opname van één van de vele fantastische oude auto's die er nog op Cuba rondrijden.

Moraal van het verhaal; het maken van schetsen vooraf zorgt ervoor dat je duidelijker beeld hebt van wat je wilt bereiken. Daarnaast is het fijn om wat alternatieven te hebben zodat je als het eindresultaat niet naar wens is verder kunt met één van de andere versies. En het geeft je tijd om even na te denken als je er nog niet uit bent. Bij dit ontwerp was het niet nodig, soms heb je van die dagen dat alles in één keer lukt :-) .


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen