vrijdag 1 februari 2013

Leren tekenen, maar nu echt...

De eerste tekenles zit erop! Nog 12 te gaan. Dit is het echte werk. Al die tekenboeken zijn leuk (vooral die van Betty Edwards), maar het is nog veel handiger als iemand die er verstand van heeft letterlijk over je schouder mee kijkt. Wat viel op? De 2,5 uur die de les duurde vloog voorbij. We kregen complimenten van onze enthousiaste juf, we hadden allemaal vormgevoel. Geen idee wat ze daar precies mee bedoelde, maar het klinkt goed. En het is fijn als iemand je op dingen wijst, die misschien erg voor de hand liggen, maar waar je toch zelf op de een of andere manier niet op komt. Kijk, dat de bovenkant van een fles niet rond is maar ovaal als je er niet recht boven hangt, dat had ik ook al wel bedacht. Maar dat als je een streep trekt tussen het breedste punt van de ovaal, dat de ruimte voor de streep (=dichtbij) groter is dan de ruimte achter (=verder weg), is natuurlijk heel logisch. Maar kom er zelf maar eens op. En van zulke simpele dingen word ik blij. Het is verbeter direct je tekeningen. Dus geen excuses meer voor mij om 't tekenwerk te laten liggen uit angst voor de resultaten. Aan de slag!


Hals van een fles: rechts is in perspectief


PS Ik zal jullie niet vermoeien met schetsen van suffe stillevens met flesjes, maar als we wat verder zijn zal ik wat resultaten laten zien (en dat zou moeten lukken, want de lerares heeft al aangekondigd dat ze ons werk gaat ophangen in de gangen van het gebouw; 'no pressure').

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen