zondag 24 maart 2013

Compositie in 3D

Mijn herinrichtingsproject van de woonkamer heeft een aantal maanden stil gelegen, geen tijd, geen zin, etc. Tot ik van de week door een boek over woondecoratie bladerde. Hoewel ik heb boek nogal suf vond qua schrijfstijl en ook de voorbeelden niet helemaal mijn smaak waren, borrelde de inspiratie wel direct op. Toch gek, hoe dat dan werkt. Blijkbaar is het zien van andere voorbeelden in combinatie met idee├źn die al ergens in je bovenkamer lagen opgeslagen voldoen. Afijn, toen direct maar begonnen met het dressoir, waar weliswaar een mooie canvasprint van een eigen ontwerp boven hangt, maar verder nogal kaal was. Met behulp van de stukken die ik had ben ik aan het schuiven gegaan. En dan valt me weer op dat er enerzijds best veel raakvlakken zijn met het maken van een compositie met fotograferen of schilderen, ook hier moet je oog moet van element naar element springen. 'The eye has to travel', zei Diane Vreeland al, mode-expert van o.a. Vogue, Harpers Bazaar, een waar woord ook voor andere creatieve vlakken. Maar met fysieke objecten een compositie maken, vraagt wel dat je met andere zaken rekening houdt dan als je in 2D werkt. Hoogte wordt ineens belangrijk, zonder verschillende hoogtes, geen mooie 'compositie'. Welke elementen schuif je naar voren? En welke wat meer op de achtergrond? Leuk om daar mee bezig te zijn. En wellicht ook wel belangrijk met het oog op de toekomst. Laatst las ik dat de eerste 3D pen op de markt is. Leuk! In dit filmpje zie je hoe ze een 3-D Eiffeltorentje tekenen, hoe cool is dat? En zelfs mijn bibliotheek geeft al een cursus 3D-printen. Dus toch niet zo gek om met oog op deze ontwikkeling wat vaker met fysiek ontwerpen bezig te zijn. Vooralsnog is dit het resultaat van de 3D compositie van mijn dressoir:


compositie van dressoir
Bijschrift toevoegen
Het schilderij zou nog iets lager kunnen, maar daar durfde ik nog niet aan te beginnen, ik was al blij dat het recht hangt, maar verder heb ik net zo lang geschoven tot alles op de millimeter nauwkeurig staat voor 'mijn' perfecte compositie. En ach, als ik deze opstelling zat ben kan ik er straks altijd nog een eigen 3-D getekend kunstwerk neerzetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen