zondag 10 maart 2013

Fotograferen met een thema

Van de week zag ik op pinterest een serie foto's waarbij een vrouw op een tafel stond en je alleen de voeten en een deel van het lichaam zag, maar niet het gezicht. En aangezien je hersenen het plaatje compleet willen maken, gaat je verbeelding direct met je aan de haal. Nu is dit een lollig onderwerp, maar het kan ook behoorlijk serieus. Op de Wereld Draait Door zag ik een serie foto's van fotografe Claire Felicie , het waren portretten van soldaten. Er was er één voor, één tijdens en één na hun missie gemaakt. De houding, belichting etc. waren gelijk. Dus het enige dat je ziet is het gezicht en de verschillen daarin. Heel indrukwekkend.
Maar om weer terug te komen op het thema 'thema', maak eens een serie foto's met je mobiel van bijv. stoeptegels en dat een periode lang. En kijk wat er gebeurt.  Ook leuk voor op vakantie. Of maak een serie rondom een onderwerp. Ik heb eens een serie moeten maken over de kleur 'rood' of over het thema 'door de bomen het bos niet meer zien'. Maak associaties, laat het een poosje sudderen in je hersenpan, en ga aan de slag. Zo heb ik tijdens een weekend Barcelona eens foto's gemaakt op basis van het boek van Carlos Ruiz Zafon 'schaduw van de wind', prachtig boek waarin Barcelona een belangrijke rol speelt. Nu is het boek nogal geheimzinnig en er is veel mist en regen. Nogal lastig om foto's van een mistig Barcelona te maken als het schitterend weer is. Daarom heb ik foto's gemaakt van de 'schaduwkant' van Barcelona, schaduwen en reflecties. Om zo toch wat geheimzinnige foto's te kunnen maken, zoals deze:


een reflectie van de Sagrada Familia in de vijver van het (nogal armoedige) parkje dat er voor ligt. Dat is weer eens wat anders dan de standaard vakantiekiekjes, hoewel ik van een kiekje dat we op het terras aan een roséétje zitten natuurlijk ook erg blij word.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen