zondag 17 maart 2013

Het gaat om de reis, niet het einddoel

Vorige week op de tekenles moest er weer geschilderd worden. Neem maar een afbeelding of voorwerp me en hup aan de slag. Weliswaar met wat aanwijzingen, maar toch...het voelt alsof je moet gaan fietsen terwijl je nog niet hebt leren lopen. Want hoe maak ik nou een mooie rechte lijn met een kwast? En hoe krijg je detaillering in je vlakken? En nee 2,5 uur is zeker niet genoeg tijd om iets anders op te leveren dat er niet uit ziet als een paar wiebelige vlakken die een kleuter ook had kunnen produceren. Nee, ik was ook helemaal niet gefrustreerd. Onze juf riep nog vrolijk: 'fijn hè, zo lekker geconcentreerd bezig te zijn'. Nou, nee dus. Ik kon me alleen maar focussen op het einddoel, en dat zag er niet uit. Maar natuurlijk heeft ze wel gelijk. Het gaat om het bezig zijn en het leren. En natuurlijk kan je niet na de tweede keer dat je ooit in je leven een schilderpenseel hebt vastgehouden een goed gelijkend perfect uitgevoerd landschap verwachten.

Wat ik geleerd heb van al dat gepruts is dat schilderen ook afstand nemen is, letterlijk en figuurlijk. Vanaf een paar meter afstand leek mij kunstwerk nog helemaal niet zo beroerd liet de juf mij zien. En inderdaad, je zag diepte en perspectief. Er was alleen geen tijd meer om nog meer details aan te brengen. En figuurlijk afstand nemen helpt ook, want rationeel weet je natuurlijk ook dat je geen perfect resultaat kan verwachten. En dat gaat ook nooit komen, want als je meer ervaring hebt, stel je natuurlijk ook hogere eisen. En ook daarom moet je de focus op het eindresultaat loslaten. Dus deze week gewoon lekker onbekommerd geprutst met modeltekenen, verschillende materialen geprobeerd, en hé ineens lijkt het ook nog ergens op. Er is nog hoop.

Oh, en het schilderij? Toen ik toch wel tevreden was over het perspectief en de kleuren begon ik aan het schilderen van de straat, waarbij ik een nogal ongelukkige kleur donkerbruin/groen had gebruikt kan ik er zelfs nadat ik een weekje afstand van heb genomen niet enthousiast over worden. Project mislukt. Om een beetje moed te houden, één van de resultaten van het modeltekenen:


tekening model
Bijschrift toevoegen
 Zie ook: http://theminart.blogspot.nl/2013/06/frustratie-of-flow.html

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen