zondag 21 april 2013

Bomen schilderen met Bob en Jim

Ik ben gek op de combinatie van inkt (kroontjespen of micronpen) met good old fashioned waterverf. Oftewel aquarel. Maar waterverf is nogal lastig. Ik ben inmiddels het stadium voorbij dat de verf ongecontroleerd alle kanten op vloeit, behalve de goeie. Maar daar is alles wel meegezegd. Nadat we in onze tekenles ook met aquarel aan de slag zijn geweest, had ik wel gehad. Weer zo'n flets, ongedetailleerd eindresultaat. Niet zoals de mooie plaatjes op urbansketchers, nou goed, oké dat zijn ook wel de echte pro's. Maar toch. Ik had het helemaal gehad. Tijd voor actie. Grootste ergenis in mijn mislukte schildering, waren de bomen. Lichtgroene vlakken waren het, geen mooie 'bol-ogende' bomen met schaduwpartijen. Dus aan de slag met verf, penseel en papier, en....YouTube. Eén keer googelen en je hebt de wereld aan tutorials over 'how to paint a tree in watercolor'. Wat me opviel dat deze filmpjes bijna allemaal gemaakt zijn door Amerikaanse mannen die de pensioengerechtigde leeftijd al ruimschoots bereikt hebben en of Bob of Jim heten. Maar goed, ik zal niet klagen, het is wel mooi gratis lesmateriaal.

Poging 1: Bob (of Jim, dat weet ik niet meer), schilderde op nat papier en mengde de kleuren op papier. Dus eerst een laag geel en daarna een laag blauw en dat werd een prachtige groene boom. Tenminste, bij hem op het papier. Bij mij leek het meer op een groen-gele giftige atoomwolk dan op een boom. Poging 2: van Jim. En jawel hoor, dit was aquarel op droog papier, maar wel met 'nat-in-nat', dus niet laten opdrogen maar direct de volgende kleur er over heen. En zowaar, dit leek op een boom:


boom in waterverf
Maar dit is nu net niet de stijl die ik mooi vind. Dit is wat ik noem de 'aquarelstijl' , en ik hou meer van de wat meer fellere waterverf met inkt-stijl. Maar ik zag wel waar het al die tijd mis ging. Ik werk met waterverf in blokjes. Je mengt de kleuren door de verf op te nemen met een nat penseel en dat is precies het probleem. Als je een enkele kleur hebt, kan je die nog wel met heel weinig van het blokje krijgen, maar als je twee kleuren wilt mengen moet je behoorlijk wat verf van het blokje halen en daarvoor gebruik je dan al snel te veel water. Dus de Bob's en Jim's van YouTube hebben me wel wat geleerd.

Verder met de opgedane kennis met een voorbeeld uit het boek The Art of Urban Sketching, een herfstboom. Dat scheelt al de helft, deze kon ik doen zonder kleuren te hoeven mengen, en eindelijk, eindelijk, eindelijk.....het resultaat wat ik voor ogen had:


herfstboom in waterverf
Een boom met vorm en detaillering! Oftwel de aanhouder wint, met een beetje hulp van Bob en Jim dan... 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen