zaterdag 13 april 2013

Creatief met inkt, photoshop en cheetah's

Van de week de les met oostindische inkt en ecoline gehad. En het thema voor mij was: vlekken. Niet alleen op mijn handen, maar ook op papier. Eén van de opdrachten was om verloopjes van licht naar donker te maken in inkt met verschillende materialen zoals een kroontjespen, rietpen en een penseel. Dan krijg je dit soort dingetjes:

verloop in inkt
In het linkervierkantje heb ik stippen met een penseel gemaakt, wat geen keurige puntjes werden, maar meer een soort mini-rorsach vlekken. Niet de bedoeling, wel leuk. Daarom maar even een fotootje gemaakt, want dit soort dingen zijn ook weer prima te gebruiken in photoshop. Je kan nooit genoeg vlekken hebben in je photoshop archief. Na bewerking ziet het linkervierkantje er zo uit:


vlekken met achtergrond in photoshop

Dit soort vlekken zijn vooral geschikt om als achtergrond te gebruiken voor een digitaal kunstwerk. En het leuke van het gebruiken van 'oude' media zoals de vlekken met het penseel, is dat het een uniek patroon oplevert wat digitaal nooit zo te maken is.

Het vlekkengehalte werd nog groter tijdens de les. We moesten een dier tekenen. Brrr...Ik heb nooit dieren getekend, ook als kind al niet. Hooguit een vis ofzo. Maar onze juf-in-opleiding stond er op. Niks geen pittoresk landschapje (al moeilijk zat), maar hup uit de comfort-zone, gewoon een dier. Het werd een Cheetah. Daar kon ik nog meer vlekken op maken. De versie met kroontjespen beviel me wel, maar helaas ik mocht de vlekken niet met het penseel maken, die moesten ook met kroontjespen. Jammer! Ik had de smaak net te pakken. Bovendien duurt het veel langer met kroontjespen om de vlekken te maken, ik was dus ook niet klaar binnen de 20 minuten die we er voor hadden. Maar ik moet zeggen, toch goed om eens iets anders te doen waarvan je denkt dat het je niet ligt. Want dat blijkt reuze mee te vallen:

chetaah in inkt
Volgende week verder met aquarelverf, dat is in ieder geval bekend terrein, tenminste...qua materiaal. Wat betreft onderwerp is het afwachten. Maar ik zeg, kom maar op.  


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen