zondag 2 juni 2013

Frustratie of flow?

Ik kan uren achter photoshop zitten. Schuiven met foto's, laagstijlen aanpassen, experimenteren met filters etc. Ik kan een muziekje aanzetten, maar meestal heeft dat geen zin. Ik hoor het namelijk niet. Gaat volledig langs me heen. Tijd en ruimte lijken te verdwijnen. Dat is wat ze flow noemen. Iets wat ik met tekenen soms ook heb, maar ook heel vaak niet. Ik heb er al eens een bericht over geschreven. De enorme frustratie dat een tekening of schilderij niet lukt maakt het zeker geen rustgevende bezigheid. Onlangs kwam ik per toeval deze Ted-talk tegen die gaat over het verschijnsel flow en de relatie tussen flow en het geluk dat mensen ervaren:

 http://www.ted.com/talks/lang/nl/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow.html

Een echte eye-opener. Volgens Mihaly Csikszentmihalyi is er voor flow aan de ene kant een uitdaging nodig, nou geen probleem natuurlijk met tekenen en schilderen. Uitdaging genoeg. Maar aan de andere kant heb je ook vaardigheden nodig. Als je vaardigheden niet groot genoeg zijn om de uitdaging aan te kunnen, wat krijg je dan? Precies....angst, spanning en frustratie. Toch fijn om dat wetenschappelijk onderbouwd te zien, als je dat regelmatig aan den lijve ondervindt. Je kan ook iets 'gemakkelijks' doen wat weinig vaardigheden nodig heeft, zoals zappend voor de TV zitten, maar dat zal dus ook nooit de voldoening opleveren die je hebt van bijv. creatief bezig zijn omdat het geen uitdaging biedt. Toch goed om dat te onthouden voor de volgende keer dat al schilderend mijn frustratielevels door het plafond schieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen