dinsdag 18 juni 2013

Urban Sketching, maar dan thuis

De afgelopen maanden hebben we met tekenles houtskool, pastelkrijt, acrylverf, etsen, perspectief en wat nog niet meer gedaan. Nu de volgende cursussen pas weer in september beginnen moet ik mezelf bezig zien te houden. En dat valt nog niet mee, want zo veel leuks te doen. Ik heb toch maar besloten om me te focussen op perspectief tekenen en aquarel. De basics skills voor urban sketching. Nu het urban sketching niet echt wil lukken wegens te veel andere bezigheden, heb ik me gestort op het natekenen van foto's. Iets handiger omdat je de deur er niet voor uit hoeft. En merk ik, ook een stuk makkelijker. De vertaling van 3D naar 2D is immers al door de fotograaf gedaan. Wat overblijft zijn de aquareltechnieken, en die zijn knap lastig. Ik werk met 'droge' waterverf waarbij je de verf zo droog mogelijk op het papier aanbrengt om mooie felle kleuren te krijgen i.p.v. kleuren op vochtig papier aan te brengen waardoor ze meer in elkaar overvloeien. Zo ben ik al eens uren bezig geweest om een boom in felle waterverf kleuren te krijgen. Ook bij deze tekening vind ik de kleuren nog steeds te flets. Maar goed, we blijven oefenen, hier het resultaat:

Voor de verandering, mede dankzij de laatste tekenles, er voor gekozen om eerst de kleurvlakken te doen en daarna pas de lijnen. Iets wat me niet echt ligt, maar beter uitpakte dan ik verwacht had. Nu deze nog eens op lokatie kunnen tekenen: wineglass bay in TasmaniĆ«, AustraliĆ«.....

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen