zaterdag 8 juni 2013

Urban Sketching on the go

Urban sketching is natuurlijk iets wat je bij uitstek kunt doen als je ergens aan het wachten bent. Bijvoorbeeld op Schiphol. Ruim van tevoren aanwezig. Bak cappuccino en plekje bij het raam. Ideaal zou je denken. Maar toch, soms ontbreekt gewoon de rust om lekker te tekenen. Na drie pogingen gedaan te hebben om een vliegtuigstaart (heet dat zo?) te tekenen, had ik het bijna opgegeven. Bedoel, hoe moeilijk kan dat zijn? Een stuk van een vliegtuig? Niet eens het hele vliegtuig. Nou ben ik ook niet zo'n vliegtuig, motoren, auto's etc. fanaat. Dat helpt misschien niet mee.

Dan maar een andere invalshoek, opgeven was geen optie, bovendien had ik toch niets beters te doen. Jaren terug was ik in New York, in het Metropolitan Museum of Art, fantastisch museum, en met een geweldige fotocollectie. En daar hing, tussen al het Amerikaanse fotogeweld, ook een prachtige foto van jawel...Schiphol. Het was een foto, maar het had ook een hedendaagse Rembrandt kunnen zijn. Prachtige Hollandse wolkenlucht, met daaronder een bijna abstracte vlakverdeling met her en der een vliegtuig. Geweldig om van iets wat niet heel interessant lijkt, anders dan van de standaard vakantiekiekjes ('kijk, dit was ons vliegtuig' , blijft altijd leuk natuurlijk), zo'n foto te kunnen maken. Met dat in gedachten toch maar een schets van de omgeving. Geen Hollandse luchten die dag, en al helemaal geen Rembrandt, maar dit gaat me beter af dan die vliegtuigstaarten.

Jammer, dat het vliegtuig op de baan niet stil wilde staan voor mijn tekening, hij was al weg voor dat ik amper de contouren had kunnen schetsen. Op weg naar de volgende bestemming en ik op weg naar de volgende schets, wie weet plaats ik hier ooit nog eens een prachtige tekening van een vliegtuig.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen