vrijdag 25 oktober 2013

Digitaal vs Analoog: 1-0

Deze week geen tekenles in verband met de herfstvakantie. En omdat we nu al een paar weken bezig zijn in zwart-wit met rechte lijnen ben ik wel toe aan wat kleur en onzin. Daarom verder met de reeks creatief met vakantiekiekjes in kitsch-stijl.  En wel met deze serie foto's:

mixed media gebruikte afbeeldingen


De reden dat ik teken- en schilderles volg is omdat ik graag technieken zou willen combineren. Fotografie, photoshop en dan verder op canvas. Of bijvoorbeeld etsen maken en die inscannen en gebruiken in photoshop. Daarom wilde ik eens aan de slag met het overzetten van foto's naar papier. En wel doormiddel van een 'wet transfer'. Oftewel je print op glad papier (lege stickervellen) en de natte print leg je op het papier.

Ik ben gestart met een aquarel achtergrond:

aquarel ondergrond


Vervolgens heb ik in photoshop een foto omgezet naar een stempel in het rood:

foto omgezet in stempel

Toen de print op het papier gelegd:

 
Hmmm....toch niet helemaal wat ik in gedachten had. Een groot deel van de detaillering verdwijnt waardoor je niet meer kan zien wat het was. En de poging om de witte letters uit de afbeelding links boven geprint op het papier te krijgen was ook niet echt succesvol.  Oftewel, dit vergt oefening. En vooraf nadenken over hoe iets over gaat komen. Maar goed, niet getreurd. Het papier heb ik gefotografeerd en ben in photoshop verder gegaan.
 
asian love by the m in art blog


Kijk dit is meer wat ik in gedachten had. De achtergrond met stempel heb ik uiteindelijk in dekking teruggebracht, zodat de achtergrond wat onregelmatiger wordt. Bij een hogere dekking werd het plaatje te onrustig. En daaruit blijkt direct het voordeel van photoshop: de enorme flexibiliteit. En het kunnen herstellen van fouten. Je kan van gedachten veranderen. Nooit....ooooh, had ik die laatste penseelstreek maar niet gezet, nu is het helemaal verprutst. Nee hoor, ctrl-z en je kan weer overnieuw.  Oftewel 1-0 voor digitaal vs. analoog. Eens kijken of ik volgende week tijdens de schilderles een gelijkmaker kan scoren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen