vrijdag 11 oktober 2013

In hokjes denken

Rechtlijnigheid en in hokjes denken. Ik heb er niet zo veel mee. Maar ik zal wel moeten nu. Tenminste....als ik de frustratieniveaus niet al te veel wil laten stijgen tijdens de tekenles. Wat is het geval? Twee weken terug moesten we tijdens de les foto's maken van het pand waar we les hebben. Tot zover leuk. Geef mij een camera (al is het een snapshot cameraatje) en ik ben in mijn element. Prachtige verlichting, mooie rechte lijnen, hoeken, trappen...helemaal prima. Ook de ruis van het cameraatje (immers donker, dus hoge ISO), dat een lekker korrelig resultaat geeft, is helemaal leuk. Ik heb met de telefoon een foto gemaakt van de print op gewoon printpapier. Die foto heb ik bewerkt in Snapseed en vervolgens nog in Photoshop en dan heb je bijna een krantenfoto, wat een  mooi raster geeft dat.  Hier twee van de foto's:
rechtlijnig en dwars

rechtlijnig
 
Maar nu het vervolg....het naschilderen van de foto's. En daar heb ik dus echt een probleem mee. Behalve dat ik (nog) niet kan schilderen, vind ik het ook doodzonde. Waarom naschilderen als je een prachtige foto hebt liggen? En in mijn geval gaat het er nooit mooier op worden. De fotograaf in mij protesteert! Maar goed, we zijn op les om iets te leren. En dat is in dit geval: in hokjes denken. Of eigenlijk in vlakken. Gewoon beginnen met een zwart vlak, met daarop grijze hokjes. Vooral niet nadenken of het iets gaat worden, of denken dat het nergens naar lijkt. Oogkleppen op en schilderen maar. Tevens de enige manier om de frustratie buiten de deur te houden. Dit is het tussentijdse resultaat na 1 les, nog 2 te gaan om het af te maken gelukkig, want het kost heel veel tijd.
hokjesgeest

Wel een aparte gewaarwording: creatief bezig zijn en tegelijkertijd in hokjes denken en rechtlijnig bezig zijn. Eens kijken of ik dat nog 2 lessen kan volhouden!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen